Hur du byter olja i slutväxeln- Universell guide

Hur du byter olja i slutväxeln- Universell guide

Så byter du olja i slutväxeln på din moped – en enkel guide

Att byta olja i slutväxeln (eller transmissionsoljan) på en moped är något många glömmer bort, men det är faktiskt en av de viktigaste småservicarna du kan göra. Oljan där bak håller kuggar och axlar smorda så att din moped går mjukt och inte slits i förtid. Processen är enkel, tar sällan mer än 15–20 minuter, och kräver bara grundläggande verktyg.

Du behöver:

  • En uppsättning hylsnycklar (oftast 8–12 mm)

  • Ett uppsamlingskärl eller burk för gammal olja

  • En liten tratt eller spruta för att fylla på ny olja

  • Rätt transmissionsolja (oftast 80W-90, men kolla din mopeds manual)

  • En trasa eller lite papper för att torka rent

Steg för steg

Börja med att ställa mopeden plant, gärna på centralstöd så den står stabilt. Leta upp slutväxelns dränerings- och påfyllningsskruv. På modeller som Aerox, Speedfight och liknande Peugeot– och Minarelli-motorer sitter dessa nästan alltid längst ner respektive lite högre upp på växelhuset vid bakhjulet.

Lossa först påfyllningsskruven. Det kan låta bakvänt, men det är smart – då vet du att du faktiskt kan fylla på ny olja innan du tömmer den gamla. När den sitter lös, placera ditt uppsamlingskärl under dräneringsskruven och skruva ur den helt. Oljan kommer att rinna ut ganska långsamt, mörk och trög om den inte bytts på länge. Låt den droppa klart; ge den gärna några minuter.

När allt runnit ut, torka rent runt gängorna och sätt tillbaka dräneringsskruven. Dra åt den lagom – inte med full kraft, gängorna i aluminiumhusen är lätta att skada.

Fyll sedan på ny olja genom hålet upptill. Det går enklast med en liten tratt eller en oljespruta. Fyll tills oljan precis börjar sippra ut ur påfyllningshålet – det betyder att nivån är perfekt. Sätt tillbaka pluggen, torka bort eventuellt spill, och du är klar.

Efterkontroll

Kör mopeden en kort stund och kolla sedan att inget läcker. Om allt är tätt har du nu gett din slutväxel nytt liv – och du slipper onödigt slitage eller oljud längre fram.

Ett bra riktmärke är att byta oljan ungefär en gång per säsong, eller var 300–500 mil beroende på hur mycket du kör. Det är ett litet jobb som gör en stor skillnad för både känslan och livslängden på din moped.

Tillbaka till blogg